Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@11:25:52 GMT

صادرات صفر در شهر ملی نمد مالی

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۹۹۶۲۶

صادرات صفر در شهر ملی نمد مالی

شهرکرد در سال ۱۳۹۷ به‌عنوان شهر ملی نمد در کشور معرفی شد و نمد چهارمحال و بختیاری نشان یونسکو را به خود اختصاص داد. نمدمالی در چهارمحال و بختیاری طی سالیان گذشته به‌ لحاظ زندگی متکی بر دامپروری و شبانی و نیز کوچ‌های طولانی، اقلیم سرد و کوهستانی و وفور ماده اصلی و مورد نیاز نمد، یعنی پشم مرغوب، با زندگی مردم این منطقه عجین شده و دارای قدمت بسیار طولانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به‌ گفته کارشناسان، قدمت قدیمی‌ترین نمد موجود در استان به ۲۸۰ سال قبل بازمی‌گردد. این در حالی است که بر اساس مدارک موجود که بیشتر مبتنی بر سفرنامه‌هاست، سابقه نمدمالی دراین منطقه تا یکهزار و ۶۰۰ سال پیش برآورد شده است. ‎ با ایجاد تغییراتی در نمد‌های قدیمی و تولید نمد‌های نوین متناسب با نیاز‌های روز، این هنر جای مناسبی در بین مردم پیدا کرده و هنرمندان بسیاری در این حرفه مشغول به‌کار شده اند و محصولاتی که در این کارگاه‌های جدید تولید می‌شود با استقبال روبه‌رو شده، به نحوی که شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری، نامزد انتخاب شهر جهانی نمد از سوی یونسکو شده است. از سوی دیگر سودآوری اقتصادی در بازار جهانی نه تنها در احیای این هنر صنعت کهن نقش بسزایی داشته است بلکه بازار اشتغال هنرمندان جوان را نیز رونق بخشیده است؛ اما این روزها شیوع بیماری کرونا بازار این صنعت را همانند دیگر صنایع دستخوش تغییر و تحول کرده است.
گرانی مواد اولیه
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: متأسفانه کرونا به صنایع مختلف بویژه صنایع دستی خسارات فراوانی را وارد کرده که جبران‌ناپذیر است. با شیوع ویروس کرونا و کسادی بازار، افزون بر ۱۵۰میلیارد ریال تولیدات صنایع دستی روی دست هنرمندان این استان مانده و بازار چندانی ندارد.
مهرداد رئیسی با اشاره به اینکه صنعتگران در حال حاضر در 52رشته صنایع دستی در این استان مشغول به فعالیت هستند، افزود: این صنایع در قالب بافته‌های‌ داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفالگری، خورجین‌بافی، بافت سیاه‌چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آنها از مهم‌ترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری ست که شیوع ویروس کرونا، باعث به‌وجود آمدن مشکلات زیادی برای این بخش شده است. همچنین تعطیلی کارگاه‌های تولیدی به‌دلیل بلوکه شدن سرمایه مجری، توقف چرخه اقتصادی کارگاه‌ها و مشکلات در عرضه و فروش محصولات تولیدی و همچنین بیکاری کارفرمایان و نیروی انسانی زیرمجموعه آنان از مشکلات مرتبط با شیوع ویروس کرونا در سال‌جاری گزارش شده است.
 این مسئول نمد را به‌ عنوان یکی از رشته‌های صنایع‌دستی در استان عنوان کرد که در عرصه تولید و اشتغال حرفی برای گفتن دارد و اظهار داشت: شهرکرد در سال ۹۷ به‌عنوان شهر ملی نمد در کشور معرفی شد. در حال حاضر ۲۵۰ نفر به طور مستقیم و ۲۵۰ نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم در این حرفه مشغول فعالیت هستند و معرفی شهرکرد به‌عنوان شهر ملی نمد در واقع یک ظرفیت برای رونق در بخش اقتصادی و گردشگری به حساب می‌آید.
وی با اشاره به مشکلات کنونی نمدکاران شهرکردی، بیان کرد: گرانی مواداولیه یکی از مشکلات فعالان این حوزه است، همچنین خروج دام از کشور و خام فروشی پشم تولیدی نیز باعث شده به نوعی مواد اولیه با افزایش قیمت و گران به دست تولیدکننده برسد که همین موضوع تأثیر مستقیمی روی روند تولید گذاشته و موجب شده تا بسیاری اقدام به تعطیلی کارگاه خود کنند اما با وجود این‌که ظرفیت تولید کاهش یافته ولی کما بیش نمدمالان به کار خود ادامه می‌دهند. وی با بیان این‌که در شرایط فعلی صادرات مقدور نیست و فروش نمد در داخل کشور از طریق نمایشگاه‌های ملی مجازی به‌صورت محدود انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این اقدام در شرایط فعلی وجود بیماری کرونا صورت گرفته تا هنرمندان این صنعت از حداقل میزان درآمد برخوردار باشند.از این‌رو با امضای تفاهمنامه‌ای با شهرداری درصدد هستیم تا از ظرفیت‌های موجود این سازمان و همچنین ایجاد دبیرخانه شهر ملی نمد با توجه به فضاهای محیطی در سطح شهرکرد حرکتی جهت حمایت از تولیدکنندگان انجام دهیم.
صادرات در حد هیچ
 رئیسی با بیان اینکه در سال‌جاری میزان صادرات این محصول به خارج از کشورصفر بوده است، عنوان کرد: عمده صادرات این محصول به کشور امریکا و تا حدودی سوئد بوده که بازاریابی در این کشور برای فروش این محصول صورت می‌گرفت اما امسال به خاطر شیوع بیماری کرونا، این صادرات انجام نگرفت. اما در سال‌های گذشته میزان صادرات این محصول چندین هزار دلار بوده است. همچنین خریدهای چمدانی این محصول و سایر صنایع دستی در سال گذشته 140 هزار دلار به ‌صورت خرید مستقیم گردشگران از صنعتگر برآورد شده است.  وی خاطرنشان کرد: دولت در راستای حمایت از فعالان حوزه صنایع‌دستی که در ایام کرونا دچار آسیب شدند، تسهیلاتی را در نظر گرفته است، همچنین اقساط تسهیلاتی که در گذشته دریافت کرده بودند امهال شد و برای پرداخت مالیات به این افراد، زمان اختصاص داده شد و تلاش شده اجاره‌بهای کارگاه‌های تولید نمد در استان که تحت مالکیت شهرداری است بخشوده یا با مبلغ کمتری دریافت شود.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تولید محصولات نمدی با روش‌های نوین موجب رونق این بخش شده است، ادامه داد: بهره‌گیری از هنرهای خلاقانه و تولید محصولات مطابق با علایق مصرف کننده موجب فروش بیشتر این محصول و رونق تولید این محصول در استان شده است. در حال حاضر 35 کارگاه سنتی، 120 کارگاه به‌صورت مشاغل خانگی (که در فرآیند تکمیل این محصول فعالیت دارند) و نیز 12 کارگاه متمرکز در تولید نمد فعالیت دارند. وی بلاتکلیفی و سردرگمی به‌خاطر از دست دادن زمان تولید و فروش را جزو مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان صنایع‌دستی استان عنوان و تصریح کرد: گران شدن مواد اولیه مصرفی، از دست دادن بازارهای سنتی فروش و از دست رفتن فرصت‌های طلایی بازار، از مهمترین مشکلات اصلی هنرمندان صنایع‌دستی است. این مسئول از ثبت جغرافیایی هنرنمدمالی خبر داد و بیان داشت: کارهای مقدماتی این اقدام صورت گرفته و پرونده آن نزدیک به 40 درصد پیشرفت داشته است و بزودی شاهد ثبت جغرافیایی این اثر ملی خواهیم بود.

نیم نگاه

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان چهارمحال و بختیاری :  کرونا به صنایع مختلف بویژه صنایع دستی خسارات فراوانی را وارد کرده که جبران ناپذیر است . با کسادی بازار، افزون بر ۱۵۰میلیارد ریال تولیدات صنایع دستی روی دست هنرمندان این استان مانده است و بازار چندانی ندارد



 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: چهارمحال و بختیاری صنایع دستی شهر ملی نمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۹۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- مریم یاوری: کارخانه ریسباف، نامی آشنا در صنعت نساجی اصفهان است، شاید این کارخانه را بتوان تنها بازمانده ۹ کارخانه بنام ریسندگی در اصفهان نامید.

«بافناز» مدت‌هاست که برای همیشه از صفحه میراث صنعتی استان پاک شده است، از «صنایع پشم» که رو به روی کارخانه ریسباف قرار دادشت تنها یک سردر و کوشک میانی باقی مانده است، «نختاب» حفظ اما تغییر کاربری یافت و در این میان، حفظ ریسباف به دلیل باقی ماندن تمام قسمت‌هایش و اهمیت سبک معماری و قرارگیری آن در محور تاریخی فرهنگی چهارباغ باری سنگین بر دوش مسؤولان گذاشت.

ثبت ملی ریسباف در سال ۸۱

کارخانه ریسباف دومین کارخانه ریسندگی اصفهان، که در سال ۱۳۱۱ با مشارکت جمعی از سرمایه‌داران در اصفهان راه‌اندازی شد. این اثر در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۰۱۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و با این اقدام از گزند دست‌درازی شهرسازان به دور ماند، از دولت دهم تاکنون تعیین تکلیف این کارخانه روی زمین مانده و برای آن تصمیم جدی گرفته نشده بود.

برخی دلیل این تأخیر در تحقق برنامه‌ها را «تعلق سرمایه مالی کارخانه ریسباف به سهامداران بانک ملی» می‌دانند اما این موضوع حل نشدنی نبوده که یک بنای تاریخی خاص را این همه سال معطل بگذارد، هر چند در آذر سال گذشته ریسباف بطور رسمی به اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تحویل داده شد.

ترکیبی از معماری ایرانی و آلمانی در ساخت ریسباف

طراحی کارخانه ریسباف توسط استاد معماری به‌نام «معتمدی» و زیر نظر مهندس آلمانی «ماکس شونمان» انجام شد که البته تأثیر مستقیم آثار پیتر بهرنز، معمار آلمانی، در معماری این کارخانه مشهود است. البته باید یادآور شد که کارخانه ریسباف با حمایت‌های حکمران اصفهان به نام «افشار» تأسیس شد که معتقد بود «دولت تاجر بدی است و دولت باید تسهیلات به‌وجود آورد و وسایل کار را حاضر کند و مردم باید با سرمایه‌های خود کارخانه ایجاد کرده و آن را اداره کنند» بر اساس سندهای برجا مانده از این شرکت سهامی، این حکمران عده‌ای تجار گمنام ولی سرمایه‌دار را تشویق کرد تا شرکت ریسندگی ریسباف را با «سرمایه ۵۰۰ هزار تومان» تأسیس کردند و به‌سرعت ماشین‌آلات آن را به‌وسیله برادران کورس از انگلستان خریدند.

این بنا از زیباترین کارخانه‌های دوران پهلوی اول در شهر اصفهان است که بخش بزرگی از ضلع غربیِ سایت این کارخانه، به ورودی و فضاهای اداری و خدماتی، و سایر جوانب به فضای انبار اختصاص دارد. همچنین فضاهای کارگاهی در میانه سایت، توسط این فضاهای پیرامونی احاطه شده و ضلع‌های شمالی و جنوبی کارخانه، دیواری بلند با نمایی ساده دارند. در میانه سایت، سالن‌های تولید، در سمت غرب سالن‌های تکمیل، در سمت شمال غربی و سالن رنگرزی در سمت جنوب شرقی، مکان‌یابی شده است.

برج تصفیه در ضلع شمالی مجموعه و دودکش کارخانه در ضلع شرقی (استعاره‌ای نوین از مناره‌های کهن که با بلندای خود، گونه‌ای نقش نمادین و نشانه شهری دارد)، از دیگر احجام تشکیل دهنده این مجموعه صنعتی است. فضاهای ورزشی و فضای شیرخوارگاه برای کودکان زنان شاغل از دیگر فضاهایی است که در سایت این کارخانه منظور شده امت متأسفانه موقعیت شیرخوارگاه مشخص نیست.

نسرین فقیه در کتاب «آغاز معماری صنعتی ایران»، کارخانه ریسباف را ترکیب موفق «مدل‌های گذشته و مضامین جدید» دانسته که با «نقش‌بندی‌های عمودی و نیز با القا تصویر کوهستان» به «تئاتر پولستیک» بسیار شبیه است که از نمونه‌های نحوه عطف معماران اکسپرسیونیست به طبیعت بود. او به استفاده از تلفیق معماری سنتی و بومی با مظاهر و تکنولوژی جدید به دست معمار و صنعتگر ایرانی، در بناهای کارخانه‌های اصفهان از جمله کارخانه ریسباف اشاره کرده و سردر این کارخانه را که به «کلیدهای اُرگ» شباهت دارد مانند کلیسای گرانتویک در اطراف کپنهاگ اثر «کلینت» می‌داند.

«ریسیاف» ۷۴ هزار متر مساحت دارد

شهرام امیری، سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به مهر گفت: خوشبختانه در کارخانه ریسباف اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.

وی با بیان اینکه به دنبال مصوبه هیأت وزیران مبنی بر واگذاری کارخانه ریسباف از سوی بانک ملی به میراث فرهنگی ۲۸ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ توافقنامه‌ای بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاونت عمرانی استانداری و شهرداری اصفهان منعقد شد، ادامه داد: بر اساس این توافق‌نامه شهرداری اصفهان مرمت و احیای کارخانه ریسباف را در دستور کار قرار داد.

سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر مطالعات احیای این کارخانه در حال انجام است، افزود: مستندسازی از شرایط آن تا قبل از واگذاری به شهرداری اصفهان نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه کارخانه ریسباف مجموعه‌ای بزرگ و دارای ۷۴ هزار متر مربع وسعت، ۵۸ هزار متر مربع زیربنا است، تصریح کرد: این کارخانه دارای ۶ سوله بزرگ، ساختمان اداری، ساختمان فروش و … است.

امیری با اشاره به اینکه بحث حقوقی کارخانه ریسباف در دولت در حال پیگیری است، ابراز کرد: حفظ حق و حقوق بانک ملی در این پروژه حفظ خواهد شد و از سویی نیز قرار است این مجموعه به عنوان موزه منطقه‌ای اصفهان معرفی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون همه استان‌های بزرگ از ۱۰ سال گذشته تاکنون باید موزه منطقه‌ای را راه‌اندازی می‌کردند، گفت: تاکنون تنها موزه منطقه‌ای در مشهد و در کنار کوه سنگی ایجاد شده است.

سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه یکی از اهداف راه‌اندازی موزه منطقه‌ای در کارخانه ریسباف حفظ این بنا است، تصریح کرد: از سوی دیگر نیز این کارخانه ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به موزه دارد.

۱۵ هزار شیء تاریخی در اصفهان در انتظار راه‌اندازی موزه

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ هزار شیء تاریخی در اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان موجود است، افزود: در صورت بازسازی این کارخانه این اشیا در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت.

امیری ادامه داد: البته باید توجه داشت که با توجه به وسعت کارخانه ریسباف ایده‌های مختلفی از جمله موزه صنایع دستی، موزه کودک، موزه صنعت و … برای آن در نظر گرفته شده است، امکان تجمیع همه این ایده‌ها در این محل وجود دارد.

تخریب تا ۶۰ درصدی برخی از ساختمان‌های ریسباف

وی با تاکید بر اینکه در گام نخست نجات ریسباف را در دستور کار داریم، افزود: این کارخانه تاکنون نیز آسیب‌های زیادی دیده به گونه‌ای که در برخی از ساختمان‌های آن شاهد ۵۰ تا ۶۰ درصد تخریب هستیم.

سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه برای احیا و بازسازی کارخانه ریسباف از همه دانشگاه‌های معتبر کشور و حتی بین‌المللی استفاده خواهیم کرد، ابراز کرد: این کارخانه قابلیت برگزاری مسابقه بین‌المللی برای دریافت ایده‌های خوب را نیز دارد.

امیری با تاکید بر اینکه همه طرح‌های در دستور کار برای احیا و بازسازی کارخانه ریسباف باید تائیدیه میراث فرهنگی را دریافت کند، اضافه کرد: در حال حاضر سوله‌ها به دلیل داشتن سقف شیروانی تا حدود ۸۰ درصد سالم هستند اما ساختمان‌های جانبی به ویژه در محوز جنوب در خیابان هفت دست آسیب جدی دیده است و یکسری از انبارها در قسمت شمال نیز خیلی آسیب دیده است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ سال است که کارخانه ریسباف رها شده و این شرایط ناشی از همین رها سازی این مجموعه تاریخی است، ادامه داد: امیدواریم شهرداری هر چه زودتر عملیات احیا و مرمت را آغاز کند.

قرار بود کارخانه ریسباف در هفته فرهنگی اصفهان بازگشایی شود

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان نیز در خصوص این موزه در جلسه‌ای با اعضای شورای شهر اصفهان گفته بود که این کارخانه در هفته فرهنگی اصفهان بازگشایی می‌شود.

او در این جلسه ادامه داد: با همکاری استانداری، شهرداری و اداره ارشاد تلاش می‌شود تا این مجموعه به میراث فرهنگی شهر و بزرگترین موزه شهر و حتی کشور تبدیل شود.

شهردار اصفهان گفته بود: همزمان با بهره‌برداری مرمت آن نیز انجام می‌شود تا در نهایت تبدیل به مکانی شود که جزو رؤیای شهر بوده است.

قاسم‌زاده با تاکید بر اینکه همه باید در کنار هم از هویت شهر دفاع کنیم، ادامه داد: در رمزگشایی تمدن صفویه یکی از رموز این بود که عالم، هنرمند و سیاست‌مدار زبان یکدیگر را فهمیدند اگر یکی از این سه ضلع نبود نقش جهان خلق نمی‌شد، در حال حاضر نیز اگر در اصفهان بخواهیم آثار هنری خلق کنیم باید کنار هم باشیم، ریسباف باید موزه ملی اصفهان شود، این اراده در دولت‌مردان شهر ایجاد شده، شما باید کمک کنید.

هر چند زمزمه‌هایی در خصوص احیا و مرمت کارخانه ریسباف به گوش می‌رسد اما تا اقدامی جدی و اجرایی برای احیای آن صورت نگیرد، باورمان نمی‌شود که ریسباف نجات یافته است.

کد خبر 6095911

دیگر خبرها

  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین + تصاویر
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • ظرفیت های گردشگری گرمی در قالب جشنواره معرفی می شود
  • در راستای جهش تولید؛ افزایش دو برابری سقف ضمانت‌نامه‌ها
  • فروش صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند
  • ثبت سفارش فروش ۳۸۰ میلیارد صنایع دستی سیستان و بلوچستان
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا