دبیرخانه شهر ملی نمد در چهارمحال و بختیاری فعال شد
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۴۴۱۷۸
مهرداد جوادی روز چهارشنبه در آیین گشایش دبیرخانه شهرکرد، شهر ملی نمد افزود: ثبت شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد در شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی، ظرفیت مناسبی را برای معرفی این شهر در سطح ملی فراهم کرده است و تبدیل این شهر به شهر جهانی نمد، نیازمند همکاریهای همهجانبه دستگاههای اجرایی به ویژه شهرداری شهرکرد است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه حوزه فعالیت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، حوزهای فرادستگاهی است، تصریح کرد: شهرداریها در حفظ و نگهداری آثار تاریخی، توسعه رشتههای صنایعدستی و هنرهای سنتی و توجه به ارتقا و بهبود زیرساختهای گردشگری نقش اثرگذاری را برعهده دارند که با افزایش تعاملات و برنامهریزیها میتوان از ظرفیتهای شهرداری در این سه حوزه به نحو مطلوبی استفاده کرد.
جوادی اجرای طرحهای تبلیغاتی و فراهم کردن زمینه معرفی چهارمحال و بختیاری در شهرکرد به عنوان مرکز استان را ضروری دانست و یادآور شد: تخریب بخشی از بافت تاریخی شهرکرد در سالیان گذشته نیز موجب از بین رفتن انسجام این بافت شده است و هماکنون برخی از تک بناها و راستهها در بافت تاریخی شهر باقیمانده است که باید برای حفظ هویت فرهنگی و تاریخی شهر بیش از پیش تلاش شود.
شهردار شهرکرد نیز در این آیین با اعلام آمادگی شهرداری برای عملیاتی شدن برنامههای توسعهای در راستای تبدیل شهرکرد به شهر جهانی نمد گفت: برگزاری نشستهای مستمر کارشناسی و بازدیدهای میدانی میتواند فعالیتهای دوجانبه را تسریع کرده و میسر را برای دستیابی به اهداف هموار کند.
بهادر عبدالغنی به نقش دیگر دستگاههای اجرایی همچون راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و شورای شهر و همکاری هرچه بیشتر این دستگاهها برای تحقق اهداف طرح تبدیل شهرکرد به شهر جهانی نمد نیز اشاره کرد و افزود: با همکاری مشاور طرح تفضیلی برای تغییر کاربری عرصهها و حفظ هویت تاریخی شهر و معرفی شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد برنامهریزی میشود.
وی همچنین یادآور شد: تلاش میشود در موارد مرتبط با سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری با اختصاص اعتبارات به موضوع نمد بهصورت ویژه پرداخته شود.
عبدالغنی، راهاندازی بازارچه دائمی در میدان قدس، نامگذاری گذر صنایعدستی و کوی نمدمالان و اجرای نقاشیهای دیواری در این زمینه را از برنامههای اجراشده در بخش تبلیغاتی و توسعهای هنر صنعت نمد عنوان و تصریح کرد: با راهاندازی فرهنگسرای رسانه، برای تولید محتوا در مورد این هنرصنعت برنامهریزی خواهد شد.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی اداره کل صنایعدستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه این نشست به نقش شهرداریها و مدیرت شهری در توسعه کسبوکارهای خرد و حمایت از مباحث فرهنگی و هنری اشاره کرد و گفت: ثبت شهرهای ملی و جهانی موجب شکلگیری گفتمانهای جهانی شده و هنرمندان صنایع با عرضه و فروش تولیدات خود و حضور در نمایشگاهها زمینه تبادلات فرهنگی را فراهم میکنند.
مهرداد رئیسی افزود: گردش مالی صنایعدستی در جهان قابلتوجه است و میتوان از این ظرفیت برای ایجاد فرصتهای اشتغال و ارزآوری و همچنین معرفی آدابورسوم و باورها و اندیشههای ملی و منطقهای استفاده کرد.
وی مباحث مربوط به مدیریت شهری، گردشگرپذیر بودن و برخورداری از جاذبههای میراث فرهنگی را از شاخصههای در نظر گرفتهشده برای ثبت شهرها به عنوان شهرهای ملی صنایعدستی اعلام و تصریح کرد: برای تبدیل شهرکرد به شهر جهان نمد باید علاوه بر نوآوری در محصولات، توسعه آموزشهای تخصصی و افزایش کارگاههای مرتبط با رشته نمد به موارد مرتبط با مدیریت شهری، گردشگری و فرهنگی نیز توجه شود.
رئیسی یادآور شد: هنرمندان فعال در حوزه نمد استان تاکنون ۲ نشان یونسکو، ۲ دیپلم افتخار و ۱۶ نشان ملی را کسب کردهاند و چهار تشکل مرتبط با این هنر صنعت نیز تاسیس و راهاندزی شده است.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی اداره کل صنایعدستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری ثبت شهرکرد به عنوان نقطه جغرافیایی نمد تا پایان امسال، ثبت هنر نمدمالی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس، راهاندازی مرکز تخصصی آموزش نمد با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفهای را از جمله اقدامات دبیرخانه شهرکرد، شهر ملی نمد در راستای توسعه این هنر صنعت و ایجاد زمینههای لازم برای تبدیل این شهر به شهر جهانی این هنر صنعت اعلام کرد.
وی برگزاری جشنوارههای سالیانه نمد، راهاندازی خانه نمد، ایجاد موزه نمد، تأسیس انجمن فعالان هنر صنعت نمد، انتخاب شعار مناسب برای رویدادهای ملی با محوریت شهرکرد؛ شهر ملی نمد، تعریف نشان و لوگو، برپایی نمایشگاههای دائمی عرضه و فروش محصولات نمدی و همچنین فروشگاههای هفتگی را نیز از دیگر برنامههایی دانست که باید برای اجرای آنها در دبیرخانه برنامهریزی شود.
به گزارش ایرنا، در این آیین، شهردار شهرکرد به عنوان دبیر دبیرخانه شهرکرد، شهر ملی نمد معرفی شد و در ادامه نمایشگاهی نیز با محوریت عرضه محصولات نمدی در موزه باستانشناسی شهرکرد گشایش یافت.
شهر شهرکرد، مرکز چهارمحال و بختیاری در مرداد ۹۷ به عنوان شهر ملی نمد به ثبت رسید و هماکنون ۵۰۰ هنرمند در این استان بهصورت سنتی و نوین به تولید محصولات نمدی مشغول هستند که در سالهای گذشته بهطور متوسط ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دلار محصولات نمدی از این استان به خارج از کشور صادرشده است.
برچسبها گردشگری توسعه ایران شهرداری شهرکرد میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاریمنبع: ایرنا
کلیدواژه: گردشگری توسعه ایران شهرداری شهرکرد گردشگری توسعه ایران شهرداری شهرکرد میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اخبار کنکور صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری شهرکرد به عنوان محصولات نمدی میراث فرهنگی دبیرخانه شهر شهر جهانی عنوان شهر برنامه ریزی شهر ملی نمد راه اندازی تاریخی شهر توسعه ای هنر صنعت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۴۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر میشود
خبرگزاری مهر؛ گروه استانها- مریم یاوری: کارخانه ریسباف، نامی آشنا در صنعت نساجی اصفهان است، شاید این کارخانه را بتوان تنها بازمانده ۹ کارخانه بنام ریسندگی در اصفهان نامید.
«بافناز» مدتهاست که برای همیشه از صفحه میراث صنعتی استان پاک شده است، از «صنایع پشم» که رو به روی کارخانه ریسباف قرار دادشت تنها یک سردر و کوشک میانی باقی مانده است، «نختاب» حفظ اما تغییر کاربری یافت و در این میان، حفظ ریسباف به دلیل باقی ماندن تمام قسمتهایش و اهمیت سبک معماری و قرارگیری آن در محور تاریخی فرهنگی چهارباغ باری سنگین بر دوش مسؤولان گذاشت.
ثبت ملی ریسباف در سال ۸۱
کارخانه ریسباف دومین کارخانه ریسندگی اصفهان، که در سال ۱۳۱۱ با مشارکت جمعی از سرمایهداران در اصفهان راهاندازی شد. این اثر در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۰۱۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و با این اقدام از گزند دستدرازی شهرسازان به دور ماند، از دولت دهم تاکنون تعیین تکلیف این کارخانه روی زمین مانده و برای آن تصمیم جدی گرفته نشده بود.
برخی دلیل این تأخیر در تحقق برنامهها را «تعلق سرمایه مالی کارخانه ریسباف به سهامداران بانک ملی» میدانند اما این موضوع حل نشدنی نبوده که یک بنای تاریخی خاص را این همه سال معطل بگذارد، هر چند در آذر سال گذشته ریسباف بطور رسمی به اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تحویل داده شد.
ترکیبی از معماری ایرانی و آلمانی در ساخت ریسباف
طراحی کارخانه ریسباف توسط استاد معماری بهنام «معتمدی» و زیر نظر مهندس آلمانی «ماکس شونمان» انجام شد که البته تأثیر مستقیم آثار پیتر بهرنز، معمار آلمانی، در معماری این کارخانه مشهود است. البته باید یادآور شد که کارخانه ریسباف با حمایتهای حکمران اصفهان به نام «افشار» تأسیس شد که معتقد بود «دولت تاجر بدی است و دولت باید تسهیلات بهوجود آورد و وسایل کار را حاضر کند و مردم باید با سرمایههای خود کارخانه ایجاد کرده و آن را اداره کنند» بر اساس سندهای برجا مانده از این شرکت سهامی، این حکمران عدهای تجار گمنام ولی سرمایهدار را تشویق کرد تا شرکت ریسندگی ریسباف را با «سرمایه ۵۰۰ هزار تومان» تأسیس کردند و بهسرعت ماشینآلات آن را بهوسیله برادران کورس از انگلستان خریدند.
این بنا از زیباترین کارخانههای دوران پهلوی اول در شهر اصفهان است که بخش بزرگی از ضلع غربیِ سایت این کارخانه، به ورودی و فضاهای اداری و خدماتی، و سایر جوانب به فضای انبار اختصاص دارد. همچنین فضاهای کارگاهی در میانه سایت، توسط این فضاهای پیرامونی احاطه شده و ضلعهای شمالی و جنوبی کارخانه، دیواری بلند با نمایی ساده دارند. در میانه سایت، سالنهای تولید، در سمت غرب سالنهای تکمیل، در سمت شمال غربی و سالن رنگرزی در سمت جنوب شرقی، مکانیابی شده است.
برج تصفیه در ضلع شمالی مجموعه و دودکش کارخانه در ضلع شرقی (استعارهای نوین از منارههای کهن که با بلندای خود، گونهای نقش نمادین و نشانه شهری دارد)، از دیگر احجام تشکیل دهنده این مجموعه صنعتی است. فضاهای ورزشی و فضای شیرخوارگاه برای کودکان زنان شاغل از دیگر فضاهایی است که در سایت این کارخانه منظور شده امت متأسفانه موقعیت شیرخوارگاه مشخص نیست.
نسرین فقیه در کتاب «آغاز معماری صنعتی ایران»، کارخانه ریسباف را ترکیب موفق «مدلهای گذشته و مضامین جدید» دانسته که با «نقشبندیهای عمودی و نیز با القا تصویر کوهستان» به «تئاتر پولستیک» بسیار شبیه است که از نمونههای نحوه عطف معماران اکسپرسیونیست به طبیعت بود. او به استفاده از تلفیق معماری سنتی و بومی با مظاهر و تکنولوژی جدید به دست معمار و صنعتگر ایرانی، در بناهای کارخانههای اصفهان از جمله کارخانه ریسباف اشاره کرده و سردر این کارخانه را که به «کلیدهای اُرگ» شباهت دارد مانند کلیسای گرانتویک در اطراف کپنهاگ اثر «کلینت» میداند.
«ریسیاف» ۷۴ هزار متر مساحت دارد
شهرام امیری، سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به مهر گفت: خوشبختانه در کارخانه ریسباف اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.
وی با بیان اینکه به دنبال مصوبه هیأت وزیران مبنی بر واگذاری کارخانه ریسباف از سوی بانک ملی به میراث فرهنگی ۲۸ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ توافقنامهای بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاونت عمرانی استانداری و شهرداری اصفهان منعقد شد، ادامه داد: بر اساس این توافقنامه شهرداری اصفهان مرمت و احیای کارخانه ریسباف را در دستور کار قرار داد.
سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر مطالعات احیای این کارخانه در حال انجام است، افزود: مستندسازی از شرایط آن تا قبل از واگذاری به شهرداری اصفهان نیز انجام شده است.
وی با بیان اینکه کارخانه ریسباف مجموعهای بزرگ و دارای ۷۴ هزار متر مربع وسعت، ۵۸ هزار متر مربع زیربنا است، تصریح کرد: این کارخانه دارای ۶ سوله بزرگ، ساختمان اداری، ساختمان فروش و … است.
امیری با اشاره به اینکه بحث حقوقی کارخانه ریسباف در دولت در حال پیگیری است، ابراز کرد: حفظ حق و حقوق بانک ملی در این پروژه حفظ خواهد شد و از سویی نیز قرار است این مجموعه به عنوان موزه منطقهای اصفهان معرفی خواهد شد.
وی با بیان اینکه بر اساس قانون همه استانهای بزرگ از ۱۰ سال گذشته تاکنون باید موزه منطقهای را راهاندازی میکردند، گفت: تاکنون تنها موزه منطقهای در مشهد و در کنار کوه سنگی ایجاد شده است.
سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه یکی از اهداف راهاندازی موزه منطقهای در کارخانه ریسباف حفظ این بنا است، تصریح کرد: از سوی دیگر نیز این کارخانه ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به موزه دارد.
۱۵ هزار شیء تاریخی در اصفهان در انتظار راهاندازی موزه
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ هزار شیء تاریخی در اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان موجود است، افزود: در صورت بازسازی این کارخانه این اشیا در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت.
امیری ادامه داد: البته باید توجه داشت که با توجه به وسعت کارخانه ریسباف ایدههای مختلفی از جمله موزه صنایع دستی، موزه کودک، موزه صنعت و … برای آن در نظر گرفته شده است، امکان تجمیع همه این ایدهها در این محل وجود دارد.
تخریب تا ۶۰ درصدی برخی از ساختمانهای ریسباف
وی با تاکید بر اینکه در گام نخست نجات ریسباف را در دستور کار داریم، افزود: این کارخانه تاکنون نیز آسیبهای زیادی دیده به گونهای که در برخی از ساختمانهای آن شاهد ۵۰ تا ۶۰ درصد تخریب هستیم.
سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه برای احیا و بازسازی کارخانه ریسباف از همه دانشگاههای معتبر کشور و حتی بینالمللی استفاده خواهیم کرد، ابراز کرد: این کارخانه قابلیت برگزاری مسابقه بینالمللی برای دریافت ایدههای خوب را نیز دارد.
امیری با تاکید بر اینکه همه طرحهای در دستور کار برای احیا و بازسازی کارخانه ریسباف باید تائیدیه میراث فرهنگی را دریافت کند، اضافه کرد: در حال حاضر سولهها به دلیل داشتن سقف شیروانی تا حدود ۸۰ درصد سالم هستند اما ساختمانهای جانبی به ویژه در محوز جنوب در خیابان هفت دست آسیب جدی دیده است و یکسری از انبارها در قسمت شمال نیز خیلی آسیب دیده است.
وی با بیان اینکه حدود ۲۰ سال است که کارخانه ریسباف رها شده و این شرایط ناشی از همین رها سازی این مجموعه تاریخی است، ادامه داد: امیدواریم شهرداری هر چه زودتر عملیات احیا و مرمت را آغاز کند.
قرار بود کارخانه ریسباف در هفته فرهنگی اصفهان بازگشایی شود
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان نیز در خصوص این موزه در جلسهای با اعضای شورای شهر اصفهان گفته بود که این کارخانه در هفته فرهنگی اصفهان بازگشایی میشود.
او در این جلسه ادامه داد: با همکاری استانداری، شهرداری و اداره ارشاد تلاش میشود تا این مجموعه به میراث فرهنگی شهر و بزرگترین موزه شهر و حتی کشور تبدیل شود.
شهردار اصفهان گفته بود: همزمان با بهرهبرداری مرمت آن نیز انجام میشود تا در نهایت تبدیل به مکانی شود که جزو رؤیای شهر بوده است.
قاسمزاده با تاکید بر اینکه همه باید در کنار هم از هویت شهر دفاع کنیم، ادامه داد: در رمزگشایی تمدن صفویه یکی از رموز این بود که عالم، هنرمند و سیاستمدار زبان یکدیگر را فهمیدند اگر یکی از این سه ضلع نبود نقش جهان خلق نمیشد، در حال حاضر نیز اگر در اصفهان بخواهیم آثار هنری خلق کنیم باید کنار هم باشیم، ریسباف باید موزه ملی اصفهان شود، این اراده در دولتمردان شهر ایجاد شده، شما باید کمک کنید.
هر چند زمزمههایی در خصوص احیا و مرمت کارخانه ریسباف به گوش میرسد اما تا اقدامی جدی و اجرایی برای احیای آن صورت نگیرد، باورمان نمیشود که ریسباف نجات یافته است.
کد خبر 6095911